Az írástudók álruhása

Napi_5_kv

Napi_5_kv

Miért nem nézünk magyar filmeket?

2014. október 18. - napi_5_kv

Most, hogy lassan véget ér a Magyar Filmhét, itt az ideje, hogy megfejtsük, a magyar filmek valójában miért nem fognak még jó ideig eljutni szélesebb közönséghez.

Mert még él a sztereotípia. "A magyar film nézhetetlen” – ez az elmúlt ötven év egyik legtöbbet citált közhelye, ami már-már genetikai szinten égett a közönségbe. Ez az – egyébként hamis –állítás jut eszébe az embernek legelőször, ha valaki nekiszegezi a kérdést, miért nem vesz jegyet hazai filmre.

Mert az emberek nem járnak moziba. Míg a múlt század 50-es 60-as években a mozi valóban a vizuális tömegkultúra vezető fóruma volt, mára csak egy a számtalan szórakozási lehetőség közül. A huszadik század derekán egy átlagos magyar állampolgár, ha mozgóképhez akart jutni, ezt csak és kizárólag valamelyik filmszínházban tehette meg (ne feledjük, hogy a televíziózás 1957-ben indult el az országban). Ma a mozi, mint fogyasztási szintér csak egy folyamatosan zsugorodó úszó szigetként lebeg a mozgóképóceánban. Egy átlagos kábeltévével felszerelt háztartás legalább 6 csatornán önti ránk a filmeket, a VOD-ról, a blue ray lemezről/filléres DVD-kről és a mindig kéznél lévő torrentről nem is beszélve. A hazai filmkészítők még mindig a 30 évvel ezelőtti forgalmazási modell mentén képzeli el produktumaik életpályáját, amihez azonban a magyar piacból – sajnos – elfogyott a pénz és elfogytak a bemutatóhelyek. (OK, hogy Budapest tele van mozitermekkel, de vidéken már teljesen más a helyzet.) Talán saját magunknak is fájhat bevallani, de a film, ami fél évszázada még életbevágó kulturális ügy volt, mára csak a szórakozás egy formája – és már nem is a legtrendibb.

szasze.jpgMert nincsenek sztárok az országban. Egy 25 éve publikált filmes kutatás szerint a nézők első sorban a főszereplők kedvéért mentek el moziba. Manapság a programválasztás szempontjából sokkal meghatározóbb a kompetitív kulturális kínálat, a mozi helye, a parkolás, stb… Egy-egy kimagasló színészi teljesítmény édeskevés, hogy sikerre vigyen egy filmet. Magyarország ráadásul halmozottan hátrányos helyzetben van, ha mozikompatibilis sztárjait nézzük: évi 20-25 film még a legtehetségesebb színészeit sem tudja eltartani, mivel filmben szerepelni rövidtávon nem hoz igazi – tehát pénzre váltható - ismertséget. Ha egy magyar sikerfilm vágyott nézőszámát vesszük – ez a 8-9 évvel ezelőtti 500,000 helyett most 100-150,000 – és ehhez hosszá számoljuk azt a nem létező ideális állapotot, hogy a főszereplő, mondjuk egy élvonalbeli budapesti színház évadjának minden napján kb. 400 néző előtt szerepel, akkor is csak durván 250,000 emberhez jut el egy évben. (Ráadásul csak egy szűk közegben.) A népszerűséghez televízió kell, a televízió pedig az első valóságshow óta nem a színészek barátja. Tíz éve egy színész a televízió felé kacsingatva még kockáztatta, hogy beskatulyázza a médium és elbocsájtják színházából, manapság erről szó sem lehet, mivel a kereskedelmi módon gondolkodó televíziók zömében a színművészek elől egyszerűen elzárták a népszerűségcsapot. A kör megszakadt, nincs szükség alakításokra, csak hostokra, műsorvezetőkre és minél jobban kitárulkozó, bármit bevállaló tartalomipari rabszolgákra.

Mert nincs filmes képzés, nincsenek műhelyek. A felsőfokú filmes képzés 30-50 éves sztereotípiák alapján szerveződik, jelenleg olyan szakemberek tanítanak, akik még az analóg korban művelték a szakmát – analóg látásmóddal. A fiatal filmeseknek külföldön vagy itthon, de autodidakta módon kell elsajátítaniuk az alapokat. Műhelyek, gyakornoki rendszer híján egyedül a reklámfilm vagy a televízió jelenthet gyakorlóterepet – utóbbi szakmai minősége leginkább egy lefelé pörgő spirállal írható le – és bár hiába sokkal olcsóbbak a filmezéshez szükséges eszközök, de mesterek híján nagyon nehéz elsajátítani a filmezéshez szükséges vizuális és dramaturgiai látásmódot. A külföldön végzett és Magyarországra visszatért generáció ráadásul 5 év hátrányból indul a kortársaihoz képest, mivel a kicsi és belterjes szakma összezár az „idegenek” előtt. Hosszú távon hiányoznak – és hiányozni is fognak – a nagy, korszakos, közönségmágnes rendezőegyéniségek, hiszen az igazán jók csak ritkán, négy-hat évente juthatnak filmhez ebben a rendszerben és a kész produktum – arasson bármekkora sikert a világban – Magyarországon egyszerűen nem fogja elérni azt a népszerűséget, amitől „üggyé” válhat.

Mert nincsenek nagyívű, epikus történetek. A film alapja a forgatókönyv, a drámai sikeré pedig a katarzis. Mivel a magyar film a rendszerváltás óta abban a tévképzetben ringatja magát, hogy kiugró nézőszámot csak és kizárólag vígjátékkal lehet produkálni, látványosan feladta azokat a drámai műfajokat, amelyek sokkal alkalmasabbak lennének igazán mély és maradandó nyomot hagyni a nézők lelkében. Ennek pénzügyi okai is vannak: hátrom évvel ezelőttig a producerek nagy része anyagilag is abban volt érdekelt, hogy relatíve kis költségvetésből – akár 100 – 150 M Ft-ból – hozzon össze 3-400 milliósnak elszámolt produkciókat. (Az okokba és a módszerekbe most ne menjünk bele, mert külön tanulmányt témája lehetne.) Ezért az országot elárasztották az eleve közönségfilmnek szánt zsánervígjátékok, amelyek a szakmai színvonaluk és gányoltságuk okán – tisztelet a kivételnek – nem csak a műfajt, de magát a magyar filmet is megutáltatták a nézőkkel.

coming_out_1.jpgMert a filmesek nem értenek a marketinghez. Az ember joggal várná el egy producertől, hogy 5-700 millióból létrehoz egy produktumot, akkor azt megfelelő súllyal hirdesse. (Egy kereskedelmi forgalomba kerülő terméknél minden 100 befektetett forintból 8-12 megy marketingcélra.) Egy átlagos magyar film esetében ez az arány sokkal rosszabb: jó esetben 1-5%). Sem a Filmalap, sem a filmesek nem ismerték még fel, hogy a kitöréshez csak az lenne elegendő, ha következetesen nagy energiákkal, kortárs és előremutató vizualitással reklámoznák az elkészült magyar filmeket - valamennyit. (Ennek éves összesített médiaköltsége nagyjából egy most készülő játékfilm büdzséje lenne.) A szakma önreflexív és bezárkózó gondolkodásmódjára tipikus példa az Antal Nimród által forgatott „Ülj mellém” című reklámfilm, amelyben kiváló magyar színművészeket láthatunk, akik az egyik moziban gyönyörű képeken élveznek egy filmet. Torokszorító, hogy ez a látványosan fényképezett, de hamisan nosztalgikus etűd mennyire nem tud és nem is akar kitörni közegéből. Ahhoz, hogy egy magyar film eljusson a 18-35 éves, szinte kizárólag csak online platformokon kommunikáló, torrentező reménybeli közönségéhez, az alkotónak, éppúgy, mint Antal reklámja esetében, már az első csapó előtt fel kellene tenni néhány kérdést saját maguknak: vajon kiknek készítem a filmet? Mit akarok elmesélni? Miért gondolom, hogy érdekeli őket? És főleg: miért fogják azt gondolni, hogy pont az én produktumomra lesz érdemes áldozniuk két órát a szabadidejükből és három-négy sör árát? És a forgatást csak akkor szabadna elkezdeni, ha meglennének az aktuális piaci helyzetből kiinduló, releváns válaszok.

Konklúzió: igazából nincs. Nem igaz, hogy a magyar filmek rosszak, sőt, időről-időre készülnek olyanok is, amelyek bárhol a világon felrobbantanák a kasszákat. De nem nálunk. Reméljük, csak egyelőre.

A bejegyzés trackback címe:

https://napi-5-kv.blog.hu/api/trackback/id/tr336804605

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AttilaBeregi 2014.10.19. 09:38:54

amikor néha ezen gonolkodom, az jut eszembe, hogy sokszor, amikor hazai színészt látok játszani, egyszerűen valamiért nem hiszem el neki... ez biztos valami különbség lehet a magyar és (jellemzően) amerikai színészképzés között.

aztán ott van a képi világ, bár ez lehet, szimplán a rendelkezésre álló költségvetésből adódik

(extra, és ez tényleg csak személyes vélemény: ugyanaz a párbeszéd angolul teljesen máshogy - és számomra jobban - hangzik. Mondjuk én zenével is így vagyok, szóval ez valószínűleg nem véletlen:) )

eßemfaßom meg áll 2014.10.19. 10:38:32

"A magyar film nézhetetlen” – ez az elmúlt ötven év egyik legtöbbet citált közhelye, ami már-már genetikai szinten égett a közönségbe."

Ez viszont baromság. a szociban a kevés pozitívum között ott van, hogy voltak jó színészek és rendezők akik jó filmeket tudtak csinálni. Aztán ez a rendszerváltással elmúlt.

Rorschach · http://lowfast.blog.hu 2014.10.19. 10:47:48

Talán mert egy huszadrangú színész egy amerikai filmben simán lejátsza a vászonról a mi "nagyjainkat"

eßemfaßom meg áll 2014.10.19. 10:48:10

"időről-időre készülnek olyanok is, amelyek bárhol a világon felrobbantanák a kasszákat"

mondj egyet az elmúlt 30 évből

szigetipotyautas · http://kommentanemkommentalhatora.blog.hu 2014.10.19. 11:06:41

Nem közhely, tény. Az egyetlen Magyar vándort leszámítva nem emlékszem jól sikerült magyar filmre az elmúlt 15-20 évből.
Mutass egy mai színészt, aki csak a közelébe érhet az olyan neveknek, mint Dajka Margit, Tolnay Klári, Básti Lajos, Bessenyei Ferenc, Sinkovits Imre, Márkus László (véletlenszerűen kiragadott nevek, sorolhatnék még számtalant)
Színészek nélkül meg hogy akarsz filmet?

szigetipotyautas · http://kommentanemkommentalhatora.blog.hu 2014.10.19. 11:09:37

@eßemfaßom meg áll: nem is oly rég, XIII. Béke tér. Ja... az nem kassza volt. De lehet, színész volt az elkövető :D

spontan · http://erdekessegek.info 2014.10.19. 11:12:11

@AttilaBeregi: olvastam valahol, hogy a magyar színészek azért tűnnek kevésbé hitelesnek filmek, mert nekik színpadi hátterük van, a színpadi színészet, a színpadi beszéd pedig mesterkéltnek tűnik filmen. A filmes színészetet külön meg kell tanulni. Amerikában gondolom ez azért más, mert ott sok színész csak tévében, filmekben dolgozik, ezért eleve a filmes színészi technikákat, dikciót tanulják meg.

szigetipotyautas · http://kommentanemkommentalhatora.blog.hu 2014.10.19. 11:12:49

Bocs, azt elfelejtettem jelezni, hogy csak a "sztereotípiák"-ig olvastam a posztot.

szigetipotyautas · http://kommentanemkommentalhatora.blog.hu 2014.10.19. 11:14:18

@spontan: lásd retekklub barátok közt vagy mi az a szappanopera! ;)

spontan · http://erdekessegek.info 2014.10.19. 11:15:29

A filmek mennyisége is számít. Az amerikai filmek között is töménytelen rossz van, amiket jónak mondanak az csak a jéghegy csúcsa. Sok rossz filmet meg kell csinálni, amíg egy jó is elkészül. Az amerikai világsikerek mögött kazalnyi nézhetetlen, bukott film van.

Ha nálunk is sok film készülne, akkor időnként itt is sikerülne beletrafálni valami nagyon jóba.

spontan · http://erdekessegek.info 2014.10.19. 11:18:09

@szigetipotyautas: igen, is ilyen szappanoperából van száz amerikában, köztük jobbak-rosszabbak, és jobb-rosszabb színészek. Nekünk meg van kettő. Amerikában is vannak rossz színészek bőven, de azok nincsenek előtérben, nem azokról hallunk, csak azokról, akik kicsiszolódtak a képernyőn és tudnak működni filmen.

Ha nálunk is ilyen sok tévés munka lenne, akkor nálunk is ki lehetne ott csiszolni tehetségeket, a sok féltehetség mellett.

szigetipotyautas · http://kommentanemkommentalhatora.blog.hu 2014.10.19. 11:20:11

@spontan: ez marhaság. Régen sem készült sok magyar film, a nagy részük mégis elfogadható volt. Hogy az amcsik képesek pénzt adni egy Asylumnak... pláne, hogy van aki meg is nézi...

spontan · http://erdekessegek.info 2014.10.19. 11:22:59

@szigetipotyautas: mikor régen? Mindig azt hallom emlegetni, hogy a régi rendszerben milyen sok film és tévéjáték készült, ahol rengeteg lehetősége volt a színészeknek. Akkori színészek mondták ezt számtalan interjúban, hogy sokkal több lehetőség volt akkor egy színésznek filmben, tévéjátékban szerepelni, mint most.

szigetipotyautas · http://kommentanemkommentalhatora.blog.hu 2014.10.19. 11:37:09

@spontan: a mai amcsi filmek mennyiség:minőség aránya vs. húsz-negyven éve készült magyar filmek darab:minőség aránya.

spontan · http://erdekessegek.info 2014.10.19. 11:40:52

@szigetipotyautas: a magyar filmek darab:minőség aranyát lehet, hogy túlbecsülöd, ugyanis leginkább a jó régi magyar filmeket ismered. Számtalan gyatra film készült akkor is, amiket aztán nem is játszottak sokat, a tévé sem igen adta, mert inkább a népszerű filmeket adták le újra. Szóval igen sok rossz film volt akkor is, de azokat elfelejtettük, mert rosszak voltak, és csak a jókra emlékezünk, mert azokat adják le újra és újra.

eßemfaßom meg áll 2014.10.19. 11:53:58

@spontan: ok, és ez magyarázat arra, hogy a mi legjobb színészeink nem férnének bele egy Asylum film gárdájába és a forgatókönyvíróink max étlapot irhatnának ámerikában? Vagy mit akartál ezzel mondani?

Egyszerűen ott aki tehettséges az marad meg a szakmában, itthon meg aki megfelelően ismer valakit akivel jóban kell lenni, és az ö haverjai akik a filmeket illetve "filmeket" készítik. Ez van ha a filmek állami támogatásból készülnek és akkor is megkapja az alkotó a sokmilliót ha 10 ember volt kíváncsi az előző alkotására és abban a 10ben benne van a föszereplő anyukája is.

AttilaBeregi 2014.10.19. 11:55:58

@spontan: na, erre nem is gondoltam volna, de érdekes, és lehet is benne valami

eßemfaßom meg áll 2014.10.19. 11:58:09

Azért várom, hogy a szerző sorolja a magyar filmeket amik amerikában kasszát robbatottak volna

eßemfaßom meg áll 2014.10.19. 12:01:08

@spontan: "Számtalan gyatra film készült akkor is,"
manapság ezzel szemben csak gyatra film készül. Kizárólag.

napi_5_kv 2014.10.19. 18:16:50

@eßemfaßom meg áll: Az elmúlt 10 évből mondok: Hajnal Tímea - ha olaszok vagy franciák készítik, kasszasiker. Csak szex és más semmi, dettó, de képzeld el Hugh Grantot, mint Seresst és Ralph Fiennest, mint Csányit. Fehér tenyér. A vizsga - ez, ha német vagy osztrák, Oscart kap. És ami a személyes, bazinagy fájdalmam: Isteni műszak. ha Franciaországban vagy Finnországban hozzák össze, valószínűleg nemzetközi kultfilm lenne. És az új filmek közül, amiben biztos vagyok, hogy Nagy Nemzetközi Siker lenne, az a Liza, a rókatündér.

szigetipotyautas · http://kommentanemkommentalhatora.blog.hu 2014.10.19. 18:58:03

@napi_5_kv: lett volna rá egy láda söröm, hogy a Csak szex... vagy az S.O.S. szerelem nálad szerepelni fog a "jók" között.
Ha már ez a színvonal, akkor inkább az A miniszter félrelép. Szerintem.

eßemfaßom meg áll 2014.10.20. 10:26:06

@napi_5_kv: Ezt írtad:
"Nem igaz, hogy a magyar filmek rosszak, sőt, időről-időre készülnek olyanok is, amelyek bárhol a világon felrobbantanák a kasszákat"

ennek bizonyítására nem érv, hogy van olyan magyar film amit ha amerikaiak készítenek el amerikában amerikai sztár színészekkel és halivudu forgatókönyvíróval mert az már nem magyar film lenne hanem amerikai film, azt meg senki nem vitatta, hogy az amerikaik tudnak kasszasikert készíteni
süti beállítások módosítása