Az írástudók álruhása

Napi_5_kv

Napi_5_kv

Filmszakma, nulladik óra

2013. február 02. - napi_5_kv

Tüntettek a magyar filmesek az Uránia Filmszínháznál, mert – részben filmek hiánya miatt – elmarad a Magyar Filmszemle. A Böjte József által szervezett demonstráción az Index információi szerint részt vett Vészi János, Koltai Lajos, Sas Tamás és Tarr Béla is – utóbbiról még annyit kell tudnunk, hogy az utóbbi időben többször támadta a Nemzeti Filmalapot, benne pedig személyesen Andy Vajna kormánybiztost, korábban sikeres (?) hollywoodi producert, személyesen őt, illetve az általa kialakított rendszert okolva a magyar filmek hiányáért.

filmszemle1.jpgPedig a helyzet nem ilyen egyszerű. Divat leírni, de a magyar film évtizedek óta morális és művészi mélyrepülésben van, amiért pont, hogy nem Vajna, hanem a tüntetők jó része a felelős. Először is: tudomásul kell venni, hogy a film üzleti termék. Nem akarnék káelcsabai és wermerandrási magasságokban szárnyalni, de sajnos éppen olyan, mint a mosószer: meg kell finanszírozni, elő kell állítani valamiből, be kell csomagolni és el kell adni. Ha sikerült, be lehet söpörni a pénzt, ha pedig nem, el lehet tűnni a balfenéken. (Most ne gyertek nekem a "magaskultúra kontra kommersz" topikkal - egy egészséges kultúrával és jól működő filmiparral rendelkező országban egyszerűen muszáj, hogy legyenek olyan filmek, amelyek visszahozzák a beléjük fektetett pénzt.)

Az Uránia előtt tüntető urak és holdudvaruk úgy tesznek, mintha soha az életben nem hallották volna a nézőszám, a teremkihasználtság és a megtérülés fogalmakat. Úgy tesznek, mintha a filmesnek alanyi jogon járna az államtól évente 200-1800 millió, hogy megvalósíthassa az épp aktuális agymenését – gyakran úgy, hogy az el se jusson a mozikba vagy ott csak 20 ember előtt játsszák. Az említett urak nem látják be, hogy a magyar filmnek kifejezetten a Vajna féle filmtámogatási rendszer vagy egy erre hajazó szisztéma jelentheti a túlélést – már ha készülnének filmek, persze. (Remélem, fognak.)

A magyar film – ezt lehet nem tudomásul venni – most igenis a 0-ik óráját éli. A 2010-es reboot után Vajnáék kiválasztották a támogatható könyveket, történeteket, jó részük már gyártásban van, és tavasszal valószínűleg lesznek bemutatók is. Addig ki kell böjtölnünk. A filmgyártás sajnos, ilyen időigényes műfaj: az ötlet megszületésétől a forgatókönyv megírásán keresztül az előkészítésen, a forgatáson és az utómunkán át gyakran másfél, két év is eltelik, míg a produktum moziba kerül – ezt pedig pont a tüntető urak tudják a legjobban. Ebben a pillanatban számon kérni a nem létező filmeket farizeusság, különösen attól a Tarr Bélától, akinek nemzetközi hírű életműve olyan produkciókból áll az utóbbi időben, amelyek a rendező alkotómódszere és személyisége miatt finoman fogalmazva is nehezen készültek, és nem kifejezetten közönségmágnes alkotások. A Koltai féle Sorstalanságot is felhozhatnánk iskolapéldának, hiszen a gyártása során a kompromisszumképtelen és nagyra törő alkotók gyakorlatilag megzsarolták az államot némi pluszforrásért - de egyébként Tarr is ezt tette, miután öngyilkos lett a Londoni férfi producere és megállt a produkció.

Szomorú, de igaz: az embereknek újra rá kell szokniuk a magyar filmre. Észre kell venniük, hogy vannak egyáltalán, érdemes jegyet váltani rájuk, érdemes bemenni a moziba. Természetesen szar ügy, hogy az elmúlt időben állami pénzből nem készültek filmek, de nézzük meg, hol van az leírva, hogy csak és kizárólag állami támogatással lehet/kell filmet forgatni?

Bulgáriában, Romániában, Csehországban, Szerbiában, Ausztriában, Lengyelországban, Észtországban miért készülhetnek közönségsiker alkotások magántőkéből? És nálunk miért nem?

filmszemle2.jpgNagyon hosszú tanulmányban lehetne megválaszolni a kérdést, de most elégedjünk meg egyetlen mondattal: azért, mert a fenti országokban sehol nem volt annyira korrupt és kontraszelektált a filmszakma, mint itthon, Magyarországon az elmúlt 15 évben. Szomorú tény, de így van: aki ebben az időszakban állami pénzből filmet forgatott az országban, akaratlanul is hozzá tette kis építőkockáját a lemutyizott döntések, urambátyám visszacsorgatások, elsikált tartozások, és dilettáns döntések gigantikus szarvárához, amit a Tóth Erzsébet – Grunwalsky Ferenc – Vincze László uralkodása alatt emeltek a Magyar Mozgókép Közalapítványban. A kormányzat 2011-ben belátta, hogy ezt a várat nem lehet tovább festegetni, kölnivel fújdogálni: fel kell robbantani, és új filmszakmát kell építeni helyette – ehhez kérte fel Vajnát. Egyelőre kétesélyes, sikerül-e neki – most úgy látszik, igyekszik, de már ő is kezdi megismerni a korlátait. De egy biztos: támadni csak akkor lehet, ha elkészült az első olyan film, amit már az új rendszer szerint gyártottak és az megbukott. Addig is nem tehetünk mást, csak szurkolhatunk, hogy lesz még vádemelés az MMKA ügyben, és a végén csak megtudjuk Sipos Árontól Kálomista Gáborig kik és hová bűvészkedték el a milliárdokat.

(Fotó: MTI, Kallos Bea)

A bejegyzés trackback címe:

https://napi-5-kv.blog.hu/api/trackback/id/tr715459275

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sofalwy 2013.02.04. 22:40:07

A kedves blogíró miért ír olyan témáról, amihez nem ért? Az egész átpolitizált magyar közéletben csak az kell, hogy néhány hülye politikus, vagy az ő hátsójukba kapaszkodó pénzéhes gengszter sínre tegyen némi fals hírt és máris zengi az egész ország, hogy X tolvaj, Y meg lop. Miközben nem igazán jön rá, hogy mit is fedez, mit is céloz a kampány valójában.

A filmesek esetében tessék mondani olyan alkotó embert (rendező, operatőr), aki pénzt tett el, vagy nem számolt el az alapítványi támogatással!!! Aki ilyet tett volna, az soha nem pályázhatna a továbbiakban. Nem ismerek olyan filmest, aki önként lemondana e szellemi kalandról. Pár alapítványi hivatalnok nevét felemlítették ugyan, de sokat mond, hogy az eljárás máig nem jutott velük szemben semmire.

A Magyar Mozgókép Alapítványt a politika tette tönkre! Az előző kurzus csak ígért, de nem adta oda az egyébként törvényben leírt összeget. Az őket követő mohó menedzserkurzus meg "odaadta" az elődök által ígért pénzt, csak nem annak, akinek korábban ígérték. Létrehozott egy új, saját talpnyalókból verbuvált szervezetet, aminek főnökévé egy nem evilágban szocializált, tehát a magyar és az európai filmgyártásban járatlan figurát tett meg vezérnek. Olyan embert, aki valószínűleg frusztrációban szenved, hogy a hollywoodi balfogásai után nem omlott itthon a lába elé a szakma. A pénzt viszont szereti.

Észre kellene venni, hogy az állam most is kb. ugyanakkora összeget költ el film címén az új szervezettel, csak éppen abból nem készült el eddig egy film sem. Azt mondják, hogy az MMK adósságának konszolidálására használták fel - vagyis a politikustársaik által okozott lyukat toldozták be vele. Na de azok nem a filmesek! Azok ugyanolyan politikusok, mint ők.

A magyar film esetében a fent vázolt sajátos kommunikációs befeketítő népszokás annyiban szebb, hogy az kelti a legnagyobb hírt a filmalapítványnál történt tolvajlások ügyében, aki az "atlatszo.hu"-n olvasható lista szerint az egyik legnagyobb haszonélvezője volt annak a rendszernek (is). Csak hát azt is kevesellte, ezért elment sündörögni egy narcisztikus vezérhez, hogy kinyírhassa ellenfeleit és gyakorlatilag egyedül maradjon a piacon.

Seggnyaló úr fennen hirdeti, hogy "senkinek nem kell a magyar film", meg azt is, hogy nincs nézettsége. Eközben egy másik forrásból (köztévés alap) készíti a nulla nézettségű sorozatát és még ki tudja hol, mennyit tesz zsebre. Ha ezt csak azért teszi, hogy a maga részéről igazolja elméletét a nézetlenségről, akkor rendben van, csak a gond az, hogy a hátsó ajtón irdatlan mennyiségű közpénzt visz ki a tévés alap több, mint 70 milliárdjából. Lehet, hogy egymagában többet, mint amit az összes filmes társulat kapott volna az alapítványába.

Aztán még van egy új szervezet, amelyik "megmentette a magyar filmet az adósságból". Ennek a szervezetnek a magyar filmről döntő legfőbb vezetője még az ország nyelvét sem beszéli igazán. A filmezésnek ő is leginkább a sok pénzt hozó torzulatát művelte világ életében - Amerikában. Jó pénzt kapott, hogy hőst faragjon a tálibokat megmentő gyilkológépből.

A magyar filmről tehát két olyan személy hinti az igét, aki mellesleg a kultúrától távol áll, ellenben a pénzre mindenkinél éhesebb. A hírek olvasásakor érdemes ezt a nem mellékes tényezőt is figyelembe venni.

A magyar filmes világ sem hibátlan. Elkényelmesedtek, néhányan túlzottan lila műveikkel tényleg kevés nézőt találtak el. De nem ez az általános kép!!! Az egyik legjobb bizonyítékát annak, hogy a filmesek értéket hoznak létre, éppen a regnáló kurzus privát tévéje szolgáltatja, ahol hetente igen jó dokumentumfilmeket vetítenek. A vetítések jelzik, hogy a kormányoldalon is lehetnek jól válogató filmes szakemberek, s válogatásuk azt mutatja, hogy a magyar filmesek jelentős számban értik a mesterségüket, érzékenyek a világunkra.

Pártolva a filmes alkotókat azt mondom, hogy nem kell főhivatalnokokat és talpnyalókat kitartani a filmes pénzen. A szakma - ha nem politizálják agyon - jó filmeket készíthetne.

sofalwy 2013.02.04. 22:56:35

... és még: azt írja a blog szerzője

"sehol nem volt annyira korrupt és kontraszelektált a filmszakma, mint itthon, Magyarországon az elmúlt 15 évben"

Tessék már konkretizálni legalább néhány rendező, operatőr, vágó nevével ezt a kontraszelekciót és korrupciót! Ameddig ezt nem teszi, addig tekintsük érvényesnek, hogy az elmúlt 15 évben sehol nem volt annyira korrupt és kontraszelektált az újságírás, mint Magyarországon? Tetszik ez a mondat, kedves szerző? Én nem állítom ezt természetesen, hiszen a kollektív bűn embertelen és csak a demagógok eszköze. De azért lehet az újságírók között is néhány "gyenge" ember.
Először is tessék tisztázni, hogy kit és mit ért filmszakmán! Másodszor tessék elmélkedni azon, hogy Európában, azon belül egy kicsi népességű és kis nyelvterületű országban hogyan lehet megtérülő bevételt hozó filmet csinálni?
Tessék elgondolkodni azon, hogy kikből lettek a producerek, s azoknak milyen a viszonya az írókkal, rendezőkkel, vagyis a filmesekkel. És így tovább... Nem szégyen tanulni!

f_miki 2013.02.05. 15:41:01

"Bulgáriában, Romániában, Csehországban, Szerbiában, Ausztriában, Lengyelországban, Észtországban miért készülhetnek közönségsiker alkotások magántőkéből? És nálunk miért nem?"

Ausztriát és Észtországot nem tudom, de a többi országban állami közpénzből készítik a filmeket, amit a nép hazafias kötelességnek érez megnézni, mert kiváncsi a saját színészeivel, saját nyelvükön forgatott műre. De még így sem állítottak elő olyan filmet, ami megtérült volna, talán még a Katyn 2,5 millió nézője sem hozta vissza az árát. Ez a mosópor-párhuzam súlyos ostobaság, egy kultúrális műfaj nem lehet azonos elbírálás alatt egy kereskedelmi áruval.

sofalwy 2013.02.05. 23:01:59

@f_miki: Hát igen, éppen oda kell közpénzt tenni a kultúrába, ahol azt a piacszerűség nem biztosítja. (Máshova tilos lenne!) Vannak műfajok, melyeket támogatni kell, mert nem a tömegízlést szolgálják ki. Ugyanakkor szükségesek ahhoz, hogy az emberek fejébe ne csak a reklámfilmek negédes világa hagyjon nyomot. Érdekes, hogy az amúgy joggal átkosnak nevezett késői Kádár korszak felismerte ezt a szükségletet és a mai pocsék köztévék például az ezen időszakban megtelt archívumból tudnak műsort vetíteni. Saját eredményük nincs e téren. Ez egy ilyen korszak.
süti beállítások módosítása