Az írástudók álruhása

Napi_5_kv

Napi_5_kv

Hiteles információk az MTVA-tól

2013. január 07. - napi_5_kv

Esküszöm, tényleg úgy terveztem, nem írok többet DTK-ról, sőt, egy közmédiamentes  posztot is beidőzítettem mára, de az MTVA legújabb sajtóközleménye kiverte a biztosítékot. A délután kiadott dokumentum azzal, ahogy kioktat és magyarázkodik, egyszerre követi el a sajtóközlemények két legnagyobb ősbűnét, de ami a legszebb benne, az a megalkuvást nem ismerő arrogáns modorosság – szinte már halljuk is Obersovszky Péter és Takács Bence spontán szavalókórusában előadva, természetesen utóbbi gitárkíséretével.

A legszebb elmefutam az egészből: „ a DTK Show-t az MTVA hozta létre a közmédiában, vagyis nem magánszemély, producer, műsorvezető tulajdona, hanem az MTVA a kizárólagos jogtulajdonosa. A produkciót az MTVA az MTV Zrt. megrendelésére gyártotta saját munkatársaival, köztük a műsorvezetővel, aki az MTVA alkalmazottjaként látta el feladatát. Ebből következően nem neki, hanem a produkciónak volt és van stábja, szemben a külső gyártású műsorokkal".

Nos, pontosan ez a dolog, amit amíg nem ért meg az MTVA, sohasem fog megváltozni a helyzet. Most tekintsünk el attól, hogy ha tetszik, ha nem, D. Tóth az arcával emblematikus figurája lett a saját nevét viselő műsornak – ezt nevezik brandnek a marketingben –, de pontosan ez az, amire kattannak a nézők. Az egyediségre, a minden mástól megkülönböztethető, szórakoztató tartalomra. Ha a közleményt megfogalmazó írásművésznek nem is, de az MTVA szakembereinek tudni kellene: addig, amíg Jay Leno, Conan O’Brien vagy David Letterman beszélget egy bőrfotelben, kutyát nem érdekel, kinek az alkalmazottja tette oda a bútort és milyen pénzügyi konstrukcióban világítja be a stúdiót.

Ezek után, hogy fogják hirdetni a belengetett női talkshow-t? MTVA Show, vezeti (amíg rosszat nem szól) Erdélyi Claudia? DTK az inkriminált búcsúlevelében mellesleg pont erre világított rá, amikor „falon átmenésről” írt. Felelősséggel tartozott nem csak saját stábtagjai, de saját arca iránt is, tökéletesen érthető tehát, hogy amikor a „műsor tulajdonosa” olyan helyzetet teremtett, amiben már nem érezte biztonságban magát, felállt.

A sajtóközlemény egyik csúcspontja ez a mondat: „E tények értékét a médiapiac egyes szereplői szeretnék kisebbíteni, hiszen – talán érthető okokból – a közmédia piaci térnyerése zavarja, zavarhatja érdekeiket.”

Hazugság. A közmédia több mint két éve nem nyer tért, sőt, vesztett. A Kossuth már nem a leghallgatottabb magyar rádió, az M1 Híradója és hírháttér műsorai – érthető okok miatt - folyamatos mélyrepülésben. Bár vannak ígéretes kitörési pontok – a DTK Show pont ilyen volt - de az MTV-t nézettségben nem csak az RTL és a TV2, de gyakran a Viasat, a Story vagy a Cool is megveri. (Tegyük hozzá, maga a televíziós tartalomszolgáltatói ipar van válságban – és ezt most még igazából az MTV kereskedelmi konkurensei sem mérik fel.) A Naphegy okosai biztosak lehet benne, hogy ha a "médiapiac egyes szereplői" berezelnek attól, hogy a közmédia teret nyer a rovásukra, nem egy negatív kampány indításával reagálnának, hanem a saját képernyőjükön vívnák meg azt a harcot, amit az MTVA sajtófőnöke most – bevált kommunista gesztusként – a sajtóban sejtet. A piac így működik, ráadásul ezzel végső soron a néző nyerné a legtöbbet, hiszen, ha előállna az a helyzet, hogy az RTL-nek pl. meg kellene mozdítani napi műsorstruktúráját pl. Fábry miatt, akkor vélhetően egy versenyképes produkcióval reagálnának. Ennek egyelőre még nyoma sincs, igaz, az RTL nem is kísérletezik eleve nézetlen műsorokkal évadokon át és nem szégyelli azonnal kikukázni a bukott tartalmakat.   

Még egy gyönyörű, Skoff Elza-díjas szentencia: „Az MTVA tisztában van azzal, hogy a kereskedelmi média világában a reklámbevétel mindennél fontosabb, ám a közmédia számára a néző, a hallgató nem a bevételek miatt lényeges, hanem – miként azt meghirdette – a közösség építésének, az értékes tartalom sugárzásának leglényegesebb szereplője.”

Aha. Ha ez így van, akkor az MTV-nek már rég a legnézettebb csatornának kellene lennie, hiszen 1.) nincs bevételi kényszerben, valóban érvényesülhetnének igényes és előremutató esztétikai és szórakoztatási megoldások, ráadásul a reklámmegszakításokkal sem kell törődni. 2.) a gyártott produkciók megvalósításában a büdzsé béklyóit ledobva végre kibontakozhat a kreativitás és az alkotó szabadság  – magyarul, ha valami igazán jót fejlesztettek volna az MTVA szakemberei, akkor az megkötések nélkül biztos megtalálta volna az utat a nézőkhöz. De sajnos ezt a lehetőséget Mága Showra, Hacktionra, Munkaügyekre és Marslakókra és még ki tudja mire lőtték el. 3.) Mivel nem kell megfelelnie senkinekés semmilyen elvárásnak, nem kell híreket hamisítani – de erről most ne is beszéljünk.

„Természetesen örömünkre szolgál, hogy az utóbbi időben megsokszorozódott a közmédia televíziós műsorai és műsorvezetői iránti érdeklődés a különböző közösségi oldalakon, fórumokon, valamint a nyomtatott és elektronikus média felületein is.”

Én nem örülnék ennyire, hiszen, ha lefuttatunk egy egyszerű keresést, nagyon jól látszik, mire keres rá a júzer „a különböző közösségi oldalakon, fórumokon”, valamint mire gerjed „a nyomtatott és elektronikus média felületein”: az MTVA botrányaira. A közmédia elmúlt hónapjának médiavisszhangjait igazából négy esemény dominálja: Kocsis Éva standupja a diákokkal, az elbocsátások, Esterházy Péter cenzúrázása és a DTK botrány. (És sajnos, a korábbiakhoz képest elenyésző százalékkal csak az ötödik a Dévai Szent Ferenc Alapítvány adománygyűjtése, a nyolcadik pedig Weisz Fanni szereplése.)

Búcsúzóul itt van még egy jó kis – nem is annyira burkolt – fenyegetődzés, kedves médiamunkás, ó, hogy rohadj meg: „Szeretnénk továbbra is biztosítani mindenkit, különösen a magát konkurensnek vélő sajtó tisztelt képviselőit, hogy töretlenül igyekszünk megválaszolni a hozzánk érkező kérdéseket, hogy ezzel hozzájáruljunk valós tartalmak és információk megjelentetéséhez. Nyilván ez is segít abban, hogy megkíméljék magukat helyreigazítási kérelmek közlésétől, olvasóik, látogatóik, nézőik, hallgatóik félretájékoztatásától. Ehhez csupán egyetlen dologra van szükség: a kérdések eljuttatására az MTVA Sajtóirodájába."

Azon most ne lamentáljunk, hogy fogalmazhattuk volna meg mindezt emberi nyelven, de rendben. „Hiteles információkért pedig keressük az MTVA Sajtóirodáját a sajtoiroda@mtva.hu e-mail címen vagy a 353 -3200 központi telefonszámon”. Az a kérdés már csak, hogy az ott kapott tájékoztatással egy átlagos sajtómunkásnak mennyit kell robotolni még, hogy ne úgy érezze magát, mintha a Híradó newsroomban ülne, miközben üvöltve diktálják neki a feltehető kérdéseket.

A bejegyzés trackback címe:

https://napi-5-kv.blog.hu/api/trackback/id/tr905459276

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása